سخنراني محمد طلوعي در نمايشگاه كتاب تهران

IMG 2127 768x768 - سخنراني محمد طلوعي در نمايشگاه كتاب تهران

سخنراني محمد طلوعي در نمايشگاه كتاب تهران

سخنراني محمد طلوعي در نمايشگاه كتاب تهران 2293 2293 modir

تکنولوژی نقطه‌ی مقابل ادبیات نیست

محمد طلوعی و میکلا مورجا نویسنده‌ی ایتالیایی در نشستی با عنوان «آینده کشور و آینده نزدیک با معضل نوآوری» که در غرفه‌ی ایتالیا برگزار شد به بیان دیدگاه‌های خود در این مورد پرداختند.

ادبیات نجاتبخش انسان در دوران مدرن

محمد طلوعی در این نشست به دیدگاه منفی خود در مورد تکنولوژی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه ادبیات نجاتبخش انسان در دوران مدرن است، گفت: تکنولوژی نه تنها زمان و مکان را در می‌‌نوردد بلکه انسان را نیز نادیده می‌‌گیرد.

وی همچنین گفت: تکنولوژی سرعت زندگی را بالا برده است و از این رو تجربه‌ی زندگی کردن را بر انسان کمرنگ کرده است. به گفته‌ی وی، بسیاری وقت‌ها تکنولوژی به جای انسان فکر می‌‌کند، زندگی می‌‌کند و این لذت درگیر شدن انسان را با مسایل از بین می‌‌برد.

تکنولوژی نقطه‌ی مقابل ادبیات نیست

در این نشست اما میکلا مورجا نویسنده‌ی ایتالیایی که نظر مثبتی در مورد تکنولوژی دارد، با اشاره به دیدگاه طلوعی در مورد اینکه ادبیات نجاتبخش انسان مدرن است و روایت داستان‌های زندگی برای انسان امروزی ضروری است، گفت: اما تکنولوژی نقطه‌ی مقابل ادبیات و پدیده‌ای ناخوشایند برای زندگی امروزی نیست.

مورجا در این مورد مثالی زد و گفت: در گذشته اگر هنگام صحبت در مورد موضوعی نکته‌ای را به خاطر نمی‌‌آوردیم باید چند ساعتی وقت می‌‌گذاشتیم و با مراجعه به منابع آن را بازمی‌‌یافتیم اما امروزه اینترنت این امکان را به ما می‌‌دهد که با سرعت مطلب موردنظر را پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برخلاف گذشتگان، انسان‌های امروزی فکر نمی‌‌کنند در گذشته زندگی زیباتر بوده است بلکه می‌پندارند تکنولوژی زندگی را زیباتر کرده است.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.